ЗАПИСНИК СА IV РЕДОВНЕ СКУПШТИНЕ “ДДШС“
И СТРУЧНОГ СКУПА
са темом „Положај и улога директора школа у образовно-васпитном систему“

Присутно 206 учесника Скупштине

Скупштина је почела са радом у петак, 20. марта 2015. године у 1215 часова, у амфитеатру Универзитета „Сингидунум“ у Београду.

Скупштину отворио председник Скупштине „ДДШС“ Дејан Недић, поздравио ректора Универзитета Сингидунум проф. др Милована Станишића, госте и све присутне.

Предложио је следећи Дневни ред:

1. Отварање и обраћање председника Скупштине „ДДШС“ , као и домаћина скупа, Ректора Универзитета „Сингидунум“;

2. Извештај о раду Управног одбора између треће и четврте Скупштине;

3. Извештај Надзорног одбора о финансијском пословању за период од 01.01.2014. до 31.12.2014.

4. Усвајање Финансијског извештаја за 2014. годину

5. Избор два члана УО из Војводине;

Дневни ред је једногласно усвојен без измена и допуна.

1.      У радно председништво је (осим Д. Недића и И. Ружичића) изабрана једногласно Јасна Вуклиш, представник директора предшколских установа.

Као домаћин, ректор проф. др Милован Станишић је представио Универзитет Сингидунум, пожелео успех у раду, нагласивши да се заједничким радом свих чинилаца образовног система решавају проблеми за добробит младих.

Присутни гости су: Снежана Ђурић, секретар за образовање и дечију заштиту града Београда; помоћник Драгица Моро; Мирјана Ђурић, Горица Станојевић (Регионални центар Чачак). Пренети су поздрави Гордане Цветковић, начелнице Школске управе, која је спречена да присуствује скупу.

Снежана Ђурић се обратила присутнима представивши Секретаријат, истакавши важност и одговорност директора који није сразмеран у статусу; најавила да ће подржати циљеве и настојања директора и позвала их на сарадњу.

Д. Недић је најавио долазак Министара просвете др Срђана Вербића и Снежане Марковић -помоћника министра за средње образовање, истакавши да је први пут да Министар нашег ресора учествује у раду оваквог скупа.

2.       Извештај о раду УО је представио Иван Ружичић, директор Гимназије у Чачку. Уједно је и најавио локална и међународна догађања.

Прилог 1. Извештај о раду Управног одбора

Д. Недић је позвао представнике региона да поднесу извештаје: западна Србија (Иван Ружичић, Сеад Љајић), град Београд (Златко Грушановић, Дејан Недић, Милош Бjелановић), југоисток (Роберт Џунић, Драган Алексић), Војводина (Томислав Бартолић).

Златко Грушановић (О.Ш. „Вук Караџић“) је известио о раду Друштва на подручју града Београда, истакавши да су сарађивали са Секретаријатом и Министарством, бавећи се разним питањима (јавне набавке, Правилник о извођењу екскурзија, исплате дневница наставника, јавне набавке струје, предлог о изради мрежа школа, Закон о уџбеницима, допис у вези са штрајком, састанак са Министром – ДДШС као трећи партнер, и ширење чланства Друштва).

Роберт Џунић (О.Ш. Ниш) је известио о раду југоисточне подружнице. Поред већ наведених активности, доста се радило на проширењу чланства, посебно у Косовско-митровачком округу и Ранилугу. Укупно у овом региону има 60 чланова, а 311 школа. Организован је састанак представника Друштва и Регионалног центра Ниш.

Томислав Бартолић (Е.Ш. Кикинда) је поднео извештај уместо Игора Бема који је спречен због такмичења. Између осталог, изнео је податак да је из овог региона 73 члана и указао на потребу за омасовљењем чланства.

Пошто није било заинтересованих за дискусију, Д. Недић је ставио извештај на гласање и констатовао да је усвојен једногласно.

3.      Извештај Надзорног одбора о финансијском пословању за период од 01.01.2014. до 31.12.2014. је поднео Парезановић Душко (Гимназија, Ивањица).

Након коментара директора Веселина Вуковића (Техничка школа Нови Београд) да је похвално и невероватно колико је мало потрошено а пуно урађено, Д. Недић ставља Извештај на класање и констатује да је једногласно усвојен.

Прилог 2. Извештај Надзорног одбора о финансијском пословању за период од 01.01.2014. до 31.12.2014.

.4. Предложени Финансијски извештај за 2014. годину усвојен је једногласно, без примедби.

5.      Т. Бартолић је предложио два нова члана из региона Војводине: Жељко Стаменковић (Т.Ш. „Сава Мунћан“, Бела Црква) и Витомир Радак (О.Ш. „Свети Сава“, Кикинда), а предлог је једногласно усвојен.

Марко Лош је изразио задовољство због досадашње сарадње, и дао подршку свим колегама у даљем раду.

Изнет је предлог за нове чланове Надзорног одбора: Мирослав Мандић (О.Ш. „Свети Сава“ Чачак) и Наташа Глишовић (Економско-трговaчка школа Горњи Милановац), који је једногласно усвојен.

Након паузе у 13.30 часова је уследио стручни скуп на тему „Положај и улога директора школа у образовно-васпитном систему“, који је отворио Д. Недић изразивши захвалност што је Министар први пут дошао са својим сарадницима.

Уследило је кратко обраћање ректора проф. др Милована Станишића који је истакао досадашњу добру сарадњу са директорима школа око припреме деце за студије, као и да је 8000 наставника бесплатно едуковано на Универзитету Сингидунум.

Реч је узео И. Ружичић поздравивши Министра и укратко подсетио присутне о свим досадашњим стручним скуповима у организацији УО ДДШС. Закључке са овог скупа ће дефинисати УО, објавити на сајту и биће обавезујући за све чланове Друштва.

У свом обраћању скупу, Министар др Срђан Вербић је рекао да је дошао да помогне, да исправи неправду према директорима школа који немају нарочиту улогу у образовном систему. Такво стање је од раније. Управо долази са седнице Социо економског савета (Удружење послодаваца, Синдикат, министри и премијер) где је тражио да тема буде и „План уписа у средње школе“, што до сада није расправљано на овом телу. Као што знају грански синдикати металаца какав ће бити план уписа, треба да зна и Удружење послодаваца да немају деца где да иду на праксу. Говорио је о дуалном образовању и потреби послодаваца да се укључе у ову тему.

Постоји још доста питања о којима нико не пита директоре и он се извињава због тога. Једно од тих питања је посебан колективни уговор. Релација је успостављена између синдиката и државе, а директоре и локалне самоуправе нико не укључује. Прва следећа прилика за исправљање овога није далеко. Ради се о измени кровног Закона, где је предвиђено саветодавно тело директора. Такође је навео да су капацитети државне администрације мали и да сви треба да су свесни тога. Зато се морају имати јаки партнери. Треба смислити критеријуме ко би представљао заједницу директора у том телу. Искуство директора треба претворити у покретачку енергију. Нико до сад није одговорио захтеву да формулише чланове закона и реши проблем на пр. јавних набавки и екскурзија. Оно што такође нема у Закону, а требало би, то је механизам да директору даје могућност да неког награди а неког казни. То не може да се ускоро реализује јер захтева много напора у осмишљавању. Друга ствар која такође треба да се коригује ,а не може је стање где директори имају 16% већу плату а синдикалци 12%, јер ако тражимо већу одговорност за директоре то треба да се види и у плати.

Министар се дотакао и теме да ли директори треба да буду професионалци, упоредивши са високим образовањем где се декани бирају само два пута (због извора корупције), а на директоре се то не односи. Декане чека радно место а директора не. Док се то не реши неће се ограничавати ни број мандата. Такође, не би било лоше да имамо механизам за чешће мењање директора, јер неки забораве своју професију.

Обавестио је скуп да су сад, по новом Закону о државним службеницима, сви помоћници Министра в.д. и за све секторе ће бити конкурс у року од 6 месеци. Неће бити лако се решити оних који желе само каријеру, а немају довољно идеја. И тај посао у државном апарату мора да се професионализује. И најискуснији директори ће се бавити таквим стварима у Министарству. Можда ће најбољи директори О.Ш. водити сектор за основно образовање, а директори средњих сектор за средње образовање. Улога директора је да покажу у чему су добри и изађу са идејама шта и како да мењамо. Министарство је ту да подржи шта радите, иако вам је ситуација незавидна.

И.Ружичић је захвалио Министру и позвао пет пријављених говорника да се обрате.

Р. Џунић из Ниша је рекао да му је просто неугодно што ја Министар био на страни директора и говорио са толико разумевања, те да није навикао на то. Пошто је Министар већ говорио о броју мандата, надовезао се да број мандата није повезан са корупцијом, те да неко може бити корумпиран и у првом мандату. Пошто се различито решавају питања технолошких вишкова треба хитно наћи модел решења. Што се тиче испита за лиценцу директора који је у конкурсу већ десет година има идеју како то решити. Најболнија ставка је штрајк који предуго траје, а не назире се решење. Директори су спремни да учествују у преговорима и дају допринос своји решењима. Треба нешто понудити да се оконча ситуација (на пр. платни разреди). Незавидан је положај директора око умањења зарада. Нису сигурни да је то у законском оквиру. Упутсва која шаље Министарство су у виду препоруке и треба их доставити са печатом. А и умањења се разликују. Суштина је да буде јавно, јединствено и са упутством. Неопходна је децентрализација испита за лиценцу наставника, јер то не мора да се одвија само у Београду, већ и у другим већим центрима. Директори имају идеју како треба да изгледа Правилник о екскурзијама и настави у природи, и доставиће је. УО подржава увођење прага знања на завршном испиту.

Драган Ненадић из Остружнице је поставио питање да ли неко у Министарству ради на плану побољшања статуса просветних радника.

Веселин Вуковић из Новог Београда је изнео проблем инжењера у стручним школаа који реализују теорију и праксу, јер није прописано кад је реч о технолошким вишковима. Боји се да ће бити тужби и суђења због нејасног Правилника о технолошким вишковима. Подсетио је да је пре пет година друштво секретара школа учествовало у раду и то се загубило у нечијој фијоци. Не би требали занемарити драгоцено искуство правника у школама. Такође, мишљења је да директори након 3, 4 мандата кад више не буду мотивисани, неће поднети оставку и да би добро било да имају одступницу да се врате.

Весна Шепун је изразила наду да ће се наћи модел за награђивање радника. Указала је да је Синдикат требао раније да реагује око смањења плате. Навела је и проблем пројекта Развионица.

Нермин Ражанин из  Новог Пазара је указао на проблем инфраструктуре своје школе.

Министар се поново обратио скупу, јер не може да остане до краја, али остаје помоћница министра Снежана Марковић да одговори на питања. Министар је нагласио да кад је реч о побољшању материјалног статуса просвете, оно што пише у Стратегији не може да се реализује само од себе. Ми морамо да привучемо позитивну пажњу да схвате и други зашто се у просвету улаже а не троши. Већина чланова Владе мисли да је то трошак. То не можемо да променимо другачије него мењајући слику у образовању са низом акција. Када буде та награда (о споразумном прекиду штрајка) видеће се као социјална помоћ а не улагање, да се ублаже социјални немири. То је став многих који чине Владу.

Одговарајући на питања о децентрализацији, Министар је напоменуо да како је замишљено пре 15 година није реализовано. Проблем је у локалним самоуправама као и у односу локалних просветних инспекција и републичке инспекције. Многи немају локалну просветну инспекцију. Циљ је што више ствари радити на локалу, то би била права децентрализација – да се Министар више не меша у давање сагласности за директоре ако су добили подршку школа.

Кад је реч о умањењу зарада то је неминовно по Закону и нема изузетака. Директорима је потребна правна помоћ и Минитарство ће се у томе потрудити. На крају је позвао да мењају тај део Закона. Поздравио је све присутне и напустио скуп у 14.30 часова.

Следећи говорник је Раде Зејак из Београда који констатује да би умањење зарада било уреду да се примењивао од почетка штрајка. Људи се боје рационализације у просвети и због тога мрежу школа треба што пре преиспитати. Очекује од сад бољу логистику од Министарства и нада се да после овога данас има разлога за оптимизам. Такође пита да ли Министарство планира рационализацију у својим службама, јер јавност не зна колико има запослених и свако обраћање по том питању се завршило неадекватним одговорима. Позвао је г-ђу Марковић да ово пренесе Министру. Шта ће Министарсто урадити по том питању? Ако то не може да реши нека директори добију већу аутономију у одлучивању. Пракса говори да тимови који се формирају углавном нису адекватни. Општи подзаконски акти су горући проблем (Правилник о цени услуга из 1991. г; избор директора 3+3+3 преиспитати да ли оставити ту пропорцију; и да буде што мањи утицај политике). Високо образовање је привилеговано у односу на основне и средње школе. Факултети све наплаћују. Уредити и да се вреднује менторство професора из школа студентима. Неопходно је преиспитати планове и програме. Поставио је питање како ће и са којим ентузијазмом људи учествовати у даљим реформама.

Горица Станојевић из Чачка је истакла да у Правилнику за стручно усавршавање- стицање звања нема места за директоре. То треба да се нађе као предлог. Недопустиво је да директори немају могућност напредовања у звању. Кад се говори о избору директора и ако Наставничко веће већином да подршку, Школски одбор мора подржати одлуку Наставничког већа. Код проширене делатности школа могуће је упослити потенцијалне вишкове. Дозволити могућност јавног приватног партнерства. Добро је решење и формирање образовних центара школа у малим срединама. Изнела је пример Словеније у аплицирању разним пројектима. Кад је реч о стручним усавршавањима, они постоје, али немамо праве ефекте. Позвала је на Конференцију са Регионалним центром, Друштвом директора и Удружењем заједница средњих стручних школа.

И.Ружичић је рекао да је одлука од 25.2. погрешна, ако је неко хтео да угуши штрајк уствари угушиће образовање. Није важно да ли је одлука законита или не, она је у својој суштини погрешна и погубна за цео образовни систем.

Снежана Марковић (помоћник министра за средње и високо образовање) је обративши се скупу истакла како није учествовала у питањима око штрајка, али је мишљења да није могуће дати прецизно упутство, већ да директор  треба да процени. Одмах се оградила истакавши да је то њен лични став. Најавила је у вези са темом рационализације округли сто за ресор просвете где ће бити присутни представници и  из владиног и невладиног сектора где ће се договарати како решавати ову тему. Напоменула је да јој дневно стиже 200 мејлова и да је посао јако обиман. Кад је ред о систематизацији у Министарству ради се на побољшању ефикасности рада. Има много упражњених места која не могу да се попуне због забране о запошљавању. Тимови за измену прописа су активни. Тренутно се ради правилник о оцењивању у средњим школама на којем је ангажовано 12 наставника и 8 представника Министарства. При крају је и рад на изради Правилника о ценусу. Правилник о нормативима се ради од 20. марта а до тада је био затворен у некој фиоци. Овом приликом је најавила да ће направити групу за гимназије. Такође се ради и на промени планирања наставе. Кад је реч о Правилнику о стручном усавршавању састаће се са Заводом 27. марта. Позвала је  присутне да проследе идеје. Јавна расправа о кровном Закону ће бити ускоро. На њему се ради од летос. Обећала је да јавна расправа неће бити као пре, да се не примени ништа од предложеног. Захвалила се присутнима и позвала на сарадњу по свим питањима.

Д. Недић је у 15 часова закључио округли сто, захваливши се присутнима на достојанству и квалитету рада.

 

Записник водила Сандра Кнежевић, педагог Прве економске школе из Београда.